denpassar, tabanan, tanah lot, ubud - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van gertenerna Smit - WaarBenJij.nu denpassar, tabanan, tanah lot, ubud - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van gertenerna Smit - WaarBenJij.nu

denpassar, tabanan, tanah lot, ubud

Blijf op de hoogte en volg gertenerna

28 April 2015 | Indonesië, Sanur

Weer twee dagen rondgereden.
Met tussen de beide dagen in een korte nacht.....wij vinden 6.30 vroeg opstaan:). Gisteren naar de tanah lot tempel geweest. De tempel ligt in zee en bij laag water kan je ook nog heen al pootje badend....jammer... het water stond daar net iets te hoog voor en de zee onrustig. Maar toch kunnen genieten van de rotsen de woester wordende zee en een prachtig gezicht de tempel zo omringd door het water. Daarna naar een vlindertuin waar ook wandelende bladeren, wandelende takken en enge toren en schorpioenen waren. Dichtbij de vlindertuin in Tabanan nog een tempel bezocht. Halverwege een giga dikke regen bui ...gelukkig een paraplu bij de hand en verder mer de slippers klotsend door de regen.
Wawan.. de chauffeur had al eerder gevraagd of we een keer bij hem kwamen eten...dus mee naar de markt....hoe anders dan bij ons...De geplukte kippen liggen daar te wachten....niet in een koeling natuurlijk...maar op de één of andere manier ruiken ze vers. Hier en daar wat kruiden gehaald en door naar zijn huis. De vrienden en zonen vonden het leuk dat we er waren en maakten het ons zo comfortabel mogelijk. Ieuw.... daar ging het hakmes door de kip... de kop er af... de nagels van de poten en wat spul er uit vissen , goed wassen en hopla in de pan. Voor wie mij ( Erna) kent....ik hou niet van kippen botten en strotten en lange kippentenen....maar het ging allemaal in de pan....ik zag een enorme zak met boemboe er bij in gaan, pepers, sereh en dacht....het komt wel goed erna...niet te veel nadenken straks tijdens het eten...kip klaar, rijst klaar en smullen.....oef oef wat heet,toch was de smaak wel goed ...maar al die vreemde stukken kip om af te kluiven....dapper nam ik twee stukjes. Gert was veel stoerder die nam veel meer dan mij. Het was gezellig en gastvrij en daar hebben we met elkaar van genoten.
Vanmorgen op tijd vertrokken dus om eerst een balinese dans/ toneelstuk te zien. Omdat we te vroeg waren eerst even naar de zee....een run van de mensen die daar stonden om aub met de blanken op de foto te mogen.de hindoes geloven dat, wanneer zij met ons soort mensen op de foto komen, of hun vast kunnen houden, ze na de reincarnatie het goede van de blanke mensen mee krijgen. Tja.....
Na de dans... waarna je oren nog na galmen een half uur ofzo van al dat gong muziek zijn we naar een zilver fabriek geweest....ai ai hier is de arbowet niet van toepassing... onbeschermde ogen en mond met een brandertje aan het werk om zilverkunstwerkjes te maken....productie....waarvan we niet willen weten voor wat voor pietluttig loontje ze daar werken...
Door naar de kunstenaar in Ubud. Schilders en houtsnijkunstenaars hun werk zien doen en veel bewonderd daarna heerlijk bij de sawa`s koffie gedronken......wat is het daar toch prachtig mooi. We vragen ons af of de balinezen dat zelf nog wel doorhebbben, want buiten de mooie natuurparadijsjes om, zijn ze zo ontzettend vervuilend bezig. Het afval schijnt ze niet zo veel te doen....dat slingert in dorpen en steden maar wat rond....een overschot aan scooters en auto`s vervuilen de lucht.....maar toch..Indonesie het is hier zo wonderlijk mooi.

• 28 April 2015 - 15:38

Annie Hukem:

dag Erna en Gert

wat een prachtig land is het hè? je krijgt maar geen genoeg van die prachtige sawa's hè/ Zou zo weer terug willen.

Nog lekker even genieten.

gr. Annie

• 28 April 2015 - 23:41